Az Alapozó terápiás fejlesztést anamnézis felvétele és mozgásvizsgálat előzi meg. A felmérésre a gyermek szüleivel (vagy akár csak az egyik szülővel) érkezik, a vizsgálatot a szülő(k) jelenlétében végezzük, de a vizsgálatot záró beszélgetésen csak a szülő van jelen.
Az Alapozó terápiás mozgásvizsgálat (anamnézis felvétele + mozgásvizsgálat + megbeszélés) összességében kb. 90 -120 perc, mely eredményeképpen képet kapunk a gyermek idegrendszeri érettségének állapotáról, a részképességek fejlettségéről és az esetlegesen fejlesztendő területekről is. Amennyiben a vizsgálat eredménye indokolja, javaslatot teszünk a mozgásfejlesztés intenzitására. Ez lehet fejlesztés-jellegű (heti 2×60 perc), vagy terápiás forma (min. heti 2×90 perc), körülményei szerint pedig egyéni, vagy csoportos.
Az Anamnézis lapot, a vizsgálatra jelentkezéskor a szülő által megadott e-mail címre előzetesen küldjük el. Ennek oka, hogy az Anamnézis lap rengeteg, számunkra nagyon fontos kérdést tartalmaz a gyermekkel kapcsolatban; és szeretnénk, ha a szülők nyugodt körülmények között tudnák kitölteni a majdnem nyolc oldalas dokumentumot. Az Anamnézis lapot kitöltve, e-mailen tudják visszajuttatni nekünk.
A kérdőív részletesen rákérdez a terhesség lefolyására, a szülés körülményeire, a korai fejlődésre az első hat hónapban, továbbá a csecsemőkori betegségekre. Külön kérdéssor foglalkozik a gyermek mozgásfejlődésével, kiemelten a kúszással, mászással, járással. Rákérdez a beszédre (részletesen felsorolva a gyakoribb beszédhibákat), voltak-e traumák, mi jellemző a gyermek alvására, milyen a viszonya a zenéhez, a gyermek és az iskola kapcsolatának milyenségére stb.
A kérdőív kitöltését követi a nagyvizsgálat, mely során képet kapunk a gyermek általános, időbeli, és térbeli tájékozottságáról. Ennek során vizsgáljuk
- a nagymozgásokat,
- a rugalmasságot;
- az alapvető mozgáskoordinációs mozgásokat;
- a térben való mozgást és tájékozódást;
- a téremlékezetet, a testséma- és ujjismeretet;
- a mozgásprodukciót, egyensúlyt;
- az alakállandóságot;
- az alak-háttér megkülönböztetést;
- a Gestaltot;
- a formaazonosságot és –különbözőséget;
- a vizuális- és akusztikus emlékezetet;
- a problémamegoldást;
- az érzékszervek közötti átfordítás képességét.
Végül következik a dominanciavizsgálat, mely egyúttal a kéz-szem koordináció és a finommotorika vizsgálata is.
A vizsgálat eredményeképpen részletes képet kapunk a gyermekről, megtudjuk, hogy melyik mozgásfejlődési szakaszban történtek zavarok, mely képesség területeken teljesít gyengébben a gyermek, amelyek iránymutatást adnak a további fejlesztésre.
A vizsgálatról részletes szakvéleményt írunk, melyet kb. két héttel a felmérést követően, e-mailen küldünk el a szülőnek. A szakvéleményben foglaltak segítik a gyermekkel foglalkozó szakemberek (gyógypedagógus, logopédus, tanító, tanár stb.) további munkáját is.
A vizsgálatról részletes szakvéleményt írunk, melyet kb. két héttel a felmérést követően, e-mailen küldünk el a szülőnek. A szakvéleményben foglaltak segítik a gyermekkel foglalkozó szakemberek (gyógypedagógus, logopédus, tanító, tanár stb.) további munkáját is.