A diszlexia-veszélyeztetettség kiszűrését követően rögtön érdemes elkezdeni a diszlexia prevenciót. Minél korábban kezdjük el a terápiát, annál eredményesebb lesz. A módszer segít megelőzni a helytelen olvasási szokások kialakulását, a gyermek motivációjának elvesztését, illetve a másodlagos magatartászavarok, neurotikus tünetek kialakulását.
Ha óvodáskorú gyermekénél, tapasztalják a következő jelenségeket akkor szükséges lehet a diszlexia prevenciós foglalkozás:
- a nagymozgásának fejlődése eltért az átlagtól: később ült, állt, járt, nem kúszott-mászott;
- finommozgását tekintve rajzai átláthatatlanok, kuszák, ceruzafogása görcsös;
- beszéde megkésett; beszédészlelési, megértési nehézségekkel küzd; az utasításokra nem figyel, folyamatosan visszakérdez;
- nyelvi fejlődése életkorától eltérő, szótalálási nehézségek jelentkeznek, illetve nyelvtanilag helytelen a beszéde és a versek tanulása is nehezebben megy számára;
- az alak, forma, nagyság, szín felismerése, megkülönböztetése nehézkes számára,
- jobb-bal kezét folyamatosan váltogatja;
- sorrendalkotása, ritmusérzéke, térbeli és időbeli tájékozódása gyengébb.
Meixner Ildikó szerint az olvasást elsajátítani végül is csak olvasás révén lehet, különösképpen diszlexia-veszélyeztetetteknek, akik számára annál nehezebb egy feladat, minél inkább telített az nyelvi elemekkel. Az általalunk kínált fejlesztő, játékos foglalkozásokkal 3 fő területet fejlesztünk:
- téri tájékozódás;
- beszéd;
- ritmusfejlesztés.
A fejlesztő foglalkozásaink sérülésspecifikusak, mely az egyéni szükségleteknek megfelelően alakulnak. Kiemelten fontosnak tartjuk a szülőkkel való kapcsolattartást; tanácsokat adunk az otthoni, további gyakorlásra, közös játékra is.
A foglalkozás gyakorisága: heti egy, vagy két alkalom (a vizsgálat eredményétől függően)
A foglalkozás típusa: egyéni, vagy kiscsoport (max. 3 fő)
A foglalkozás időtartama: egyéni: 45 perc/alkalom + 10 perc szülői konzultáció; kiscsoport: 50 perc/alkalom + 10 perc szülői konzultáció