A „grafomotorika” szó írásmozgást jelent. A grafomotoros fejlesztés a kézügyesség fejlesztését, az összes finommozgás-koordinációt igénylő tevékenységet, rajz - és íráskészség fejlesztését jelenti. Gyakran találkozunk olyan nehézséggel, hogy a gyerekek nem rajzolnak szívesen, görcsös a ceruzafogásuk, bizonytalan téri tájékozódásuk és testséma ismeretük. Ahhoz, hogy megelőzzük, vagy ha már kialakult, akkor fejlesszük ezeket a területeket, játékos formában nyújtunk erre lehetőséget a grafomotorika fejlesztő foglalkozásaink alkalmával.
A foglalkozások során célunk az írászavar megelőzése/kezelése, a rajzkészség kialakítása, az írómozgás előkészítése és felkészítés az iskolakezdésre. A grafomotorikai fejlesztés során nagy hangsúlyt fektetünk a nagymozgások fejlesztésére, hiszen a finommozgások ezekből indulnak ki.
Grafomotorika fejlesztő foglalkozásainkra várjuk azon nagycsoportos, tanköteles korú és kisiskolás gyerekek jelentkezését ( a két korosztályt külön csoportban fejlesztjük), akiknek az alábbi tünetek tapasztalhatók.:
Óvodás korban:
- nem szeret/tud rajzolni
- nem szeret gyurmázni, kézműveskedni, apró tárgyakkal játszani
- finommozgásai gyengék
- mozgása koordinálatlan, darabos és ügyetlen
Iskolás korban:
- írása kusza
- írásképe rendezetlen
- vonalvezetése hullámzó
- ceruzafogása görcsös
- a betűk formája változékony
- helyesírása hibás
- a nyelvtani műveletek megértése, megjegyzése, alkalmazása nehézséget jelent számára.
A foglalkozás menete fejlesztési területek szerint:
- nagymozgás fejlesztése játékosan: járás, csúszás, kúszás, mászás, egyensúlyozás, stb.
- testséma: testrészek azonosítása, tudatosítása, stb.,
- a térbeli- és síkbeli orientáció fejlesztése: fent-lent, feljebb-lejjebb, stb.; a bal-jobb oldal differenciálása, lateralitás kialakítása;
- finommozgás fejlesztése: a tenyér, csukló, ujjak izmainak mozgatása, erősítése különböző játékokkal/feladatokkal;
- a grafomotorika fejlesztése;
- vonalkövetés kézzel, ujjakkal, eszközzel;
- sorok közötti folytonos- és szaggatott vonal nyomán haladó rajzolás, vízszintes és függőleges hullám-, kör-, és hurokvonalak alakítása;
- minta nyomán haladó ráírás, rárajzolás, majd folytatás;
- vonalrajzolás szűkülő úton és növekvő hosszúságban egyenesen, majd fokozatosan nehezedő labirintusban;
- hiányzó vonalak pótlása;
- ritmikus sorok írása;
- fejlesztő játékok.
Amit hozni kell: tolltartó (grafitceruza, színes ceruzák, radír, hegyező), A/4-es gumis dosszié. A foglalkozás végén a szülőkkel való konzultáció során segítséget és ötleteket adunk az otthoni gyakorlása és játékra is, mely a gyermek fejlődését segíti.
A foglalkozás gyakorisága: heti egy alkalom
A foglalkozás időtartama: kiscsoport (max. 6 fő): 60 perc/alkalom