A tanulási zavar jó képességű és gyenge képességű gyermekeknél is előfordulhat. Általában az idegrendszer működési rendellenességeivel függ össze. A tanulási zavarok közé tartozik az olvasás-írás zavar (diszlexia-diszgráfia), számolási zavar (diszkalkulia), a nyelvtani szerkezetek felismerésének és alkalmazásának zavara, általános figyelemzavar stb.
„A tanulási zavaros gyermekeket az jellemzi, hogy egy-egy tantárgyban (pl. matematika, magyar nyelv) rendkívül gyengén teljesítenek, az osztályfoknak megfelelő tananyagot nem tudják elsajátítani, ugyanakkor az összes többi tantárgyban elfogadhatóan, sőt egyes tantárgyakban nagyon jól is teljesíthetnek. Ennek az az oka, hogy a gyermek tanulási képességének bizonyos területein tartós és komoly eltérések állapíthatók meg. A tanulási zavarokat gyakran kíséri figyelemzavar, ingerlékenység, mozgásos nyugtalanság. A gyermeknek nehezére esik tartósan az adott tanulási feladatra összpontosítani, gyengébb a teherbíró képessége, gyorsan elfárad.” (Ali P., Szekeres Á. (2007): Inkluzív nevelés)
A fent említett állapotokon gyógypedagógiai eszközökkel tudunk segíteni, fejleszteni, mely segít megelőzni a további lemaradást. A fejlesztéseink célja tehát a tünetek kezelése, de még inkább a gyerek egészét figyelembe vevő fejlődési folyamat feltételeinek a biztosítása.
„Célunk a gyermekek személyiségfejlődésének elérése olyan módon, hogy minél boldogabb, egészségesebb és erkölcsösebb emberekké váljanak. Ezen alapvető célok mellet törekszünk arra, hogy a gyerekek képességei minél jobban kifejlődjenek. További célunkként szerepel a gyerekek ismereteinek bővítése, illetve az iskolai előmenetelük biztosítása. Segítségünk egyaránt jelenti a gyermek egyéni fejlesztését és számára a tanulási környezet megfelelővé alakítását is.” (Ali P., Szekeres Á. (2007): Inkluzív nevelés)
A fejlesztő foglalkozások célzottan segítenek a fennálló problémák megoldásban, ezek ugyanis az egyéni szükségleteknek megfelelően alakulnak. Kiemelten fontosnak tartjuk a szülőkkel való kapcsolattartást és tanácsokat adunk az otthoni, további gyakorlásra.
A foglalkozás gyakorisága: heti egy, vagy két alkalom (a vizsgálat eredményétől függően)
A foglalkozás időtartama:
egyéni: 45 perc/alkalom + 10 perc szülői konzultáció, kiscsoport (max. 3 fő): 50 perc/alkalom + 10 perc szülői konzultáció