Tanulási és magatartási zavarok terápiája iskoláskorban
Az iskoláskorúak számára kidolgozott Sindelar-féle komplex képességfejlesztő-program célja a neurogén (idegrendszeri) tanulási zavar csökkentése, illetve a kognitív tanulási képességek megerősítése. A Sindelar II. program, az általános iskola 2. osztálytól 8. osztályig alkalmas a gyermekek vizsgálatára. Azokat a gyermekeket tudjuk fogadni, akik már ismerik a betűket.
A Sindelar-féle kognitív fejlesztő módszer az iskolai tanulást megalapozó, gyengén funkcionáló részképességek szisztematikus gyakorlását biztosítja. A fejlesztés területei: a figyelem, illetve az észlelés, az emlékezet, az intermodális integráció, a szerialitás és a téri orientáció.
A Sindelar programot olyan iskolás gyerekeknek ajánljuk, akiknél az alábbi problémák jelentkeznek:
- teljesítménye nem éri el a kívánt szintet, lemarad társaitól;
- a házi feladatok elvégzése komoly erőfeszítést igényel, nagyon sok segítséget igényel, önálló munkára szinte képtelen;
- figyelme gyakran elkalandozik, csak rövid ideig képes koncentrálni;
- nehezen követi a tanórák menetét, a szóbeli utasításokat;
- olvasási nehézségei miatt az írásban kapott feladatokat csak részben, vagy egyáltalán nem tudja megoldani;
- nehezen megy a hangos olvasás, ezért szinte alig ért valamit a szövegből;
- esetleg jól olvas ugyan, de az ahhoz kapcsolódó feladatokat már nem tudja megoldani,
- írása görcsös, betűi szögletesek, a füzetben nehezen tájékozódik, a helyesírással is sok a gond,
- nehezen igazodik el a számok világában,
- a pedagógusok rendszeresen problémákat jeleznek.
A Sindelar program hatására, nagyjából négy hónap elteltével várhatók az első pozitív változások, de ez mindig a gyakorlás mennyiségétől függ; és attól is, hogy hány részterületen és milyen mértékű az elmaradás.
A Sindelar program részletes leírása
Sindelar-vizsgálat
A fejlesztést egy feltáró, illetve a terápiás tervet kijelölő vizsgálóeljárás előzi meg, majd ezt követi a fejlesztési periódus. A Sindelar vizsgálóeljárás két órát vesz igénybe egy-két szünettel.
Fejlesztési terv összeállítása és betanítása
A vizsgálat eredménye szerint elindított fejlesztő munka csak szülői közreműködéssel oldható meg, mivel napi szintű, folyamatos gyakorlást igényel.
A vizsgálatot végző és terápiát meghatározó szakember két hetente jelöli ki a feladatokat, adja át a tréninganyagot a szülőnek ill. a terápiát végzőnek, valamint kontrollálja az otthoni munkát. A foglalkozások naponta max. 10 percet! vesznek igénybe, és egy napon csak EGYféle részképesség (figyelem, észlelés, intermodális kódolás = észlelési területek összekapcsolása, emlékezet, szerialitás, téri tájékozódás) fejlesztése lehetséges. A minimum nyolc-tíz hónapot igénybe vevő kognitív terápia egyik fontos elve a folyamatosság, ezért a foglalkozásokat hetente legalább öt alkalommal kell végezni.
A program végeztével ismételt vizsgálatot végzünk, így a program indításakor és lezárásakor készült eredmények összehasonlításával megállapítható a gyermek önmagához viszonyított fejlődési szintje.
A sindelari koncepció szerint a gyakorlást a „gyökereknél” kell kezdeni, azon a szinten, ahol a kognitív képesség még megfelelően működik. Még akkor is innen indul a fejlesztés, ha ez a szint a gyermek életkorához képest igen alacsony.
Kontrollvizsgálat, új gyakorlatsor összeállítása, betanítása:
Kéthetente egy ellenőrző vizsgálat után kapja meg a gyermek az előző feladatokra épülő új gyakorlatsort, havonta pedig kontrollt végzünk annak érdekében, hogy visszajelzést kapjunk a fejlődés menetéről.
A program végeztével (1 tanév, de minimum nyolc-tíz hónap) ismételt vizsgálatot végzünk, így a program indításakor és lezárásakor készült eredmények összehasonlításával megállapítható a gyermek önmagához viszonyított fejlődési szintje.
A Sindelar -tréningprogram célja az, hogy a kognitív képességzavarokkal küzdő tanulókat sikeresebb teljesítményhez juttassa az általános iskolában.
Várjuk hát az iskolásokat!!!